Reinpadstraat 84, 3600 Genk info@kinekringkempenduin.be

Psychomotoriek

Psychomotoriek.

De uitdrukking 'al doende leert men' kent iedereen. Eigenlijk wil dit zeggen dat we bij elke beweging (onbewust) moeten nadenken over hoe we die gaan uitvoeren. Psychomotoriek betekent dus: het samengaan van geest (psyche) en bewegen (motoriek). 

Psychomotoriek begint zeer vroeg en is een onmisbare voorwaarde voor het latere leven. Daarom is het erg belangrijk dat alle motorische mijlpalen juist bereikt en doorlopen worden om een vlot lichaamsbesef te hebben dat als bouwsteen zal dienen voor onder andere de schoolse vaardigheden. Soms stelt men een vertraagde ontwikkeling bij een kind vast. De oorzaak kan het gevolg zijn van een aandoening of het tekort aan motorische ervaring maar vaak is er geen aanwijsbare reden. Kinderen met motorische ontwikkelingsachterstand hebben extra zorg en aandacht nodig. Ze moeten harder hun best doen en meer oefenen om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen. Omgekeerd is het ook zo dat psychische aspecten zoals faalangst en een laag zelfbeeld de motorische processen kunnen verstoren. Zo vroeg mogelijk ingrijpen kan bij veel kinderen dus heel belangrijk zijn. Een brede psychomotorische basis betekent dus minder compensaties, minder frustraties, minder spanningen en meer groeimogelijkheden: een grotere vrijheid in ontwikkelen.

 

Wie kunnen we dus helpen?

  • Motorische ontwikkelingsachterstand
  • Fijne motoriek en schrijfmotoriek
  • Visuomotoriek en visueel-ruimtelijke problemen
  • Schoolrijpheidsproblemen (bij kleuters)
  • Lateralisatieproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Faalangst
  • Psychosomatische klachten
  • Houdingsafwijkingen